hånd ut av bil

Sjekkliste for kjøp av bruktbil

Av Henrik Eriksen 31. okt 2016

Sjekkliste for kjøp av bruktbil

Å kjøpe brukt bil kan være svært fornuftig og veldig lurt. Du kan få din drømmebil til en hyggelig pris, og det største verdifallet er i mange tilfeller allerede tatt. Men - og det er et men: Du vet ikke med sikkerhet hva bilen har vært med på tidligere. Det kan derfor være lurt å være litt på vakt og bruke litt tid på å undersøke om bilen er i så god stand som annonsen eller selgeren sier. 

Vi har satt opp en sjekkliste for kjøp av bruktbil vi mener du bør sjekke ut før du signerer kjøpekontrakten.

Før vi begynner på vår sjekkliste for kjøp av bruktbil er det verdt å nevne at det aldri er feil å få bilen du vurderer å kjøpe undersøkt av profesjonelle. Dette kan være gjennom en NAF-test, eller hos et bilverksted du stoler på. Men dette er da noe du må avtale med selger, og som du ofte må betale selv. 

Les også: Slik får du et billån på dagen

Et godt sted å starte er å se over bilen utvendig

Gå et par runder rundt bilen.

  • Ser den hel ut?
  • Ser du noen sprekker, bulker eller skader i lakken? Bruk gjerne fingrene her og kjenn litt på bilen og på lakken.
  • Ser du noe rust?
  • Hvordan ser frontruten ut? Har den sprekker eller mye steinsprut?

Ikke alle bulker og riper synes like godt, men de kan ofte kjennes. Husk allikevel på at bilen er brukt og at det alltid vil være noe små riper og hakk, det er ikke uvanlig og ligger i det vi kaller for normal slitasje. 

Les mer om normal sliatsje her: Hva er egentlig normal slitasje?

Når du går rundt bilen, husk også på å bøye deg ned på huk og se under bilen.

  • Ser det greit ut?
  • Er det mye riper og hakk under bilen, eller i spoileren foran på bilen?  
  • Henger eksosrøret på plass? 
  • Drypper det under bilen?

At det er mye riper og hakk under bilen kan komme fra at bilen har blitt kjørt hardt eller på mye dårlig vei. Det kan sånn sett komme av at bilen har dratt nedi, og det kan gi store skader som det ikke alltid er like lett å se. Det trenger ikke være noe negativt eller noe galt som har skjedd, men spør da selger litt om hvorfor bilen ser ut som den gjør under. 

Drypper det under bilen er det viktig at du får avklart om dette er kondens fra klimaanlegget, eller om bilen lekker olje. Kondens fra klimaanlegget er helt normalt, men en bil skal ikke lekke olje. 

En ting du alltid må spørre om

Husk også alltid å spørre om bilen har vært kollidert eller skadet. Har den det bør du undersøke litt mer. Be om dokumentasjon på reparasjonen og på hva som ble skadet. Pass på at skaden er rettet opp i slik at du ikke opplever problemer grunnet denne. 

Fokusområde nr. 2  - Motoren

Sjekk av bil.jpg

Åpne alltid panseret og se på motoren. Ser den ren og hel ut, eller gammel og sliten? 

Start så bilen. 

  • Starter bilen lett?
  • Går motoren jevnt og fint på tomgang, ingen ulyder?
  • Hvordan er fargen på eksosen?

En bil skal starte lett og fint, og den skal gå jevnt. Den skal ikke hakke på tomgang eller stige i turtall. Den skal heller ikke ha et ujevnt turtall, eller kvele seg selv. 

Med varm motor i normal temperatur skal det heller ikke være noen farge eller spesiell lukt på eksosen. Unntaket er diesel, som har sin karakteristiske lukt, men på en nyere bil skal den ikke være tydelig.

  1. Blåaktig røyk betyr ofte slitt motor.
  2. Svart røyk indikerer at den får for mye drivstoff eller olje.
  3. Hvit røyk at den inneholder mye vann. Men, noe vanndamp er helt normalt for en nyere bil med katalysator. 

Mens bilen går

  1. Lyser det noen varsellamper? Er svart ja her må det sjekkes ut nøyere. Kjøp av bruktbil skal være en fin opplevelse, og varsellamper som lyser kan by på mye trøbbel. Varsellamper i dashbordet skal kun tennes for så å slukkes igjen ved oppstart.
  2. Sjekk at alt det elektriske på bilen fungerer som det skal.
  • Virker både nærlys, fjernlys, parklys og tåkelys på bilen?
  • Virker kjørelys bak, tåkelys bak, ryggelys og alle bremselys?
  • Virker lys inne i bilen - cupé lys og alle instrumentlys? 
  • Hva med elektriske ting som sentrallås, setevarmer og elektriske vinduer?

Skal du kjøpe bil for første gang? Da bør du lese dette.

Ta alltid bilen med på en prøvekjøring

Dette er et viktig punkt, og det er viktig at du hører og kjenner litt på bilen. Ta bilen med på en god runde. Kjør litt i lave hastigheter, prøv en akselerasjon og prøv den på motorveien.

  • Hører du noen ulyder fra motor, eller girkasse? 
  • Bremser bilen skikkelig? Når du bremser går bilen da rett frem eller trekker den mot en side. Det skal den ikke gjøre, og det kan komme av slitte bremser.
  • Sjekk girene. På en bil med manuelt gir skal girskiftene kunne skje uten at du kjenner noe punktvis mekanisk motstand. Du skal kunne gire lett. På en bil med automatgir skal giringen skje uten at du kjenner spesielle rykk eller napp i bilen.
  • Har bilen manuelt gir bør du også føle litt på clutchen. Gjør et par normale starter, også en bakkestart. Bilen skal dra jevnt og det skal ikke være antydning til vibrasjoner. Kjenner du en knurrende vibrasjon i pedaler eller ratt, kan det være tegn på at clutchen er slitt. Dette kan det være dyrt å få byttet.
  • Sjekk også støtdemperne. Kjør gjerne over en fartsdump eller to. Tar støtdemperne godt i mot eller husker bilen litt opp og ned etter at du har kjørt over? Er det husking i bilen kan dette være et tegn på slitte dempere.

Når du skal kjøpe brukt bil kan det også være lurt å tenke på dette

  1. Se godt på dekkene. Både sommerdekk og vinterdekk. Ser de hele og fine ut, og holder de en sesong til? 
  2. Hvordan er vinklene på hjulene? Står de ca. 90 grader rett opp fra veien? At dekkene har en anelse vinkling utover i nederkant er normal. Men er det tydelig forskjell fra side til side, eller fra foran til bak, kan det være et tegn på slitte foringer eller skjevheter i bilen. Dersom denne vinkelen er for stor, vil normalt også innsiden av slitebanen på dekkene være mer slitt.
  3. Hvis du kjører rett frem og slipper rattet, går bilen da rett frem? Gjør den ikke det kan det være et tegn på slitt forstilling.
  4. Har bilen forhjulstrekk? Stå på en parkeringsplass. Legg over rattet maks til en side, og kjør et par sirkler. Gjenta, men kjør sirkelen motsatt vei. En tydelig knakkelyd betyr utslitte drivakselledd, noe som koster en del å få utbedret. Det tyder også på at bilen har gått veldig langt, eller i mye bytrafikk.
  5. Sjekk også om det er mye dødgang i rattet. Stå med åpen dør og beveg rattet litt frem og tilbake mens du ser om forhjulene gjør utslag. Det skal ikke være noe dødgang, men på moderne biler finnes det mye demping mellom ratt og hjul, så det kan være vanskelig å oppdage slitte styrelagre/endeledd. Dette er ikke dyrt å få skiftet, men krever en tilhørende forstillingskontroll

Andre triks:

Åpne førerdøren. Ta godt tak i den i bakkant, og dra opp og ned. Er det slakk/glipp, tyder det på mye bruk over tid - kanskje mer enn kilometerstanden skulle tilsi? 

Alle dører og bakluke skal gå lett igjen. Gjør de ikke det, kan det være slitasje, men det kan også være at bilen har hatt en skade.

Har bilen Air Conditining? Sett på kaldluft og kjenn om det blir skikkelig kaldt, det skal det bli. Kjenn også etter lukt. Er det lenge siden filtre har blitt skiftet vil det kunne lukte litt våt hund. Dette er noe som skal inngå i en normal service. Merker du noe "galt" her kan det være grunnlag for å spørre om når bilen sist var på service og hva som da ble gjort. 

Se etter misfarging i taktrekket. Det kan tyde på en lekkasje, spesielt om bilen har takluke eller panoramatak. En bil skal ikke lekke.

Husk at det å kjøpe brukt bil skal være en fin opplevelse, bruk derfor litt tid på å sjekke om bilen du vil kjøpe står til dine forventinger og krav. 

Lykke til!

 Santander Consumer Bank

 

Temaer: Bil


Henrik Eriksen's photo

Av: Henrik Eriksen

Henrik jobber som Senior Marketingkonsulent i Santander Consumer Bank AS og er redaktør av Bilogfritidsbloggen.no og MinLeasing.no. Han er opptatt av å skape godt og leselig innhold, som skal være nyttig og enkelt å forstå.

Epost

Santander Consumer Bank

Siste innlegg

Et konsept fra Santander Consumer Bank AS

Vi i Santander elsker biler, båter, mc og caravan. Vi er Norges største finansieringsselskap innen bil- og fritidsfinansiering, og er også en del av Banco Santander - et av verdens største finanskonsern. Bilogfritidsbloggen.no er sammen med Minleasing.no et satsningsområde som etterstrever å gi deg som har spørsmål rundt finansiering eller bilhold svar og hjelp på det du lurer på. For mer informasjon, besøk oss på:

www.santanderconsumer.no